شیوه نامه شورای رفاهی اعضای هیأت علمی
مناطق ۱۰ گانه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
به استناد بند ۴-۴ سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (ارتقا منزلت و بهبود معیشت استادان و دانش پژوهان و اشتغال دانش آموختگان) و به استناد آئین نامه اجرایی منطقه بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، شیوه نامه شورای رفاهی مناطق ۱۰ گانه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور پیرو نامه شماره ۱۴۷۶۴۷/۶۶/۶ مورخ ۲۱/۰۷/۱۳۹۴ معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت، مبنی بر انتصاب یک نفر از اعضای هیأت علمی به عنوان مشاور رئیس دانشگاه در امور رفاهی اعضای هیأت علمی و به منظور تبیین نحوه تشکیل و فعالیت شورای رفاهی و انتصاب مشاوران رفاهی رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به شرح زیر در تاریخ ۲۹/۰۶/۹۵ به تأیید معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و مفاد این شیوه نامه از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است.
ماده ۱- شورای رفاهی مؤسسه:
به منظور سیاستگذاری، تصمیم سازی و برنامهریزی و نظارت بر اجرای برنامههای رفاهی اعضای هیأت علمی مؤسسات، شورای رفاهی اعضای هیأت علمی مؤسسه با وظایف و ارکان مشروح در ماده ۲و ۳و ۴ در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تشکیل میشود.
ماده ۲- اعضای شورای رفاهی مؤسسه:
شورای رفاهی مؤسسه، عالیترین مرجع تصمیم گیرنده در امور رفاهی مؤسسه است و از اعضای زیر تشکیل میشود.
۲-۱ رئیس مؤسسه، رئیس شورا.
۲-۲ مشاور رفاهی رئیس مؤسسه، دبیر شورا.
۲-۳ معاون اداری، مالی و مدیریت منابع مؤسسه، عضو شورا.
۲-۴ معاون آموزشی مؤسسه، عضو شورا.
۲-۵ معاون فرهنگی مؤسسه، عضو شورا.
۲-۶ مدیر امور اداری مؤسسه (یا عناوین مشابه)، عضو شورا.
۲-۷ مسئول اداره رفاه مؤسسه (یا عناوین مشابه) عضو شورا.
۲-۸ مدیر تربیت بدنی مؤسسه، عضو شورا.
۲-۹ مدیر امور مالی مؤسسه، عضو شورا.
۲-۱۰ مدیرعامل صندوق رفاه اعضای هیأت علمی مؤسسه به عنوان عضو شورا.
تبصره: حسب مورد توسط دبیر شورا، رئیس کانون یا شورای صنفی اعضای هیأت علمی، مسئولان شرکتهای تعاونی مسکن و مصرف و صندوقهای وام و یا افراد صاحب نظر بدون حق رأی به جلسات دعوت خواهند شد.
ماده ۳- دبیر شورای رفاهی و مشاور رئیس مؤسسه در امور رفاهی:
مشاور رئیس مؤسسه در امور رفاهی به عنوان دبیر شورای رفاهی مؤسسه توسط رئیس مؤسسه برای مدت دو سال منصوب و با تشکیل شورای رفاهی و دبیرخانه آن در مؤسسه نسبت به ارتقا منزلت و بهبود معیشت اعضای هیأت علمی فعالیت میکند.
تبصره ۱: احکام اعضا و دبیر شورای رفاهی مؤسسه توسط رئیس مؤسسه بمدت دو سال صادر میشود.
تبصره ۲: به منظور پیگیری و اجرای مصوبات شورای رفاهی مؤسسه، دبیرخانه شورا در حوزه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع مؤسسه تشکیل و زیر نظر مشاور رئیس و دبیر شورای رفاه انجام وظیفه مینماید.
تبصره ۳: مشاور رئیس و دبیر شورای رفاهی بطور مستمر فعالیتهای شورا را به ریاست مؤسسه و به دبیرخانه شورای رفاهی وزارتخانه گزارش میدهد.
ماده ۴: وظایف شورای رفاهی مؤسسه:
۴-۱ سیاستگذاری و برنامهریزی های بلند مدت و کوتاه مدت برای رسیدگی به امور معیشتی و رفاهی اعضای هیأت علمی و ارائه پیشنهادات اصولی مبتنی بر کارشناسی جهت طرح در هیأت امناء موسسه.
۴-۲ سیاستگذاری و برنامهریزی جهت ارائه تسهیلات وام به اعضای هیأت علمی از قبیل تسهیلات اعتباری مسکن، جعاله و خودرو و آسان نمودن روند دریافت تسهیلات اعتباری در تفاهم نامههای منعقده با بانکهای طرف قرارداد مؤسسه.
۴-۳ برنامه ریزی، ساماندهی، همکاری و هماهنگی فعالیتهای تعاونیهای مصرف و مسکن و صندوقهای وام مؤسسه و کمکهای لازم حسب مورد.
۴-۴ برنامهریزی جهت ایجاد تسهیلات فوق برنامههای فرهنگی، ورزشی، مسافرتهای سیاحتی، زیارتی و علمی.
۴-۵ برنامه ریزی و ساماندهی در جهت ایجاد، احداث، تکمیل و بهره برداری از پروژههای رفاهی و مجموعههای فرهنگی- ورزشی مؤسسه در نقاط مختلف کشور.
۴-۶ تهیه وتدوین و اجرای آئین نامه نحوه استفاده از مهمان سراها، استاد سرا و خانه های سازمانی و ساماندهی منازل مسکونی و تخصیص منازل از طریق امتیاز بندی به اعضای هیأت علمی.
۴-۷ تصویب ضوابط رفاهی مندرج در آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و پیشنهاد برای تصویب در هیأت امنای مؤسسه.
ماده ۵ - وظایف دبیر شورای رفاهی مؤسسه:
۵-۱ تدوین دستور کار، برگزاری جلسات شورا، ابلاغ و پیگیری مصوبات و تهیه گزارش
نظارتی برای شورا.
۵-۲ نیازسنجی و شناخت مسائل و مشکلات رفاهی اعضای هیأت علمی مؤسسه و انعکاس مطلوب آنها در شورای امور رفاهی مؤسسه و پیگیری مصوبات شورای رفاهی توسط واحدهای مختلف.
۵-۳ هماهنگی و همکاری با نهادهای که در خصوص امور رفاهی اعضای هیأت علمی مؤسسه فعالیت دارند. از قبیل شرکتهای تعاونی، مجامع صنفی و رفاهی، صندوقهای رفاه و بانکها.
۵-۴ تشکیل جلسات هماهنگی و همکاری بین مسئولان مؤسسه و مسئولان سایر دستگاههای اجرایی به منظور تأمین امکانات رفاهی مورد نیاز در قالب انعقاد تفاهم نامههای همکاری.
۵-۵ تشکیل کارگروههای تخصصی از قبیل مسکن، تسهیلات اعتباری، سلامت و بیمه، خدمات گردشگری و رفاهی در سطح مؤسسه جهت برنامهریزی سالانه و نظارت بر حسن انجام فعالیت آنها.
۵-۶ شرکت مستمر و سازنده در جلسات شورای رفاهی منطقه.
۵-۷ عضویت در حداقل یکی از کارگروههای تخصصی شورای رفاهی منطقه.
۵-۸ پیگیری مصوبات شورای رفاهی وزارتخانه و شورای رفاهی منطقه در سطح
موسسه.
۵-۹ تهیه و ارسال گزارش عملکرد به رئیس شورای رفاهی مؤسسه، دبیرخانه شورای رفاهی منطقه و دبیرخانه شورای رفاهی وزارتخانه.
ماده ۶- شورای رفاهی منطقه:
شورای رفاهی منطقه با حضور دبیران شوراهای رفاهی مؤسسات واقع در یک منطقه تشکیل و وظیفه حداکثر کردن تعاملات و انجام هماهنگیهای لازم در بین مؤسسات منطقه برای حصول مأموریتها و اهداف ذکر شده در ماده ۷ این شیوه نامه را بر عهده دارد.
ماده ۷- اهداف و وظایف شورای رفاهی منطقه:
۷-۱ نهادینه سازی و پایش و نظارت بر بهبود مستمر امور رفاهی و معیشتی اعضای هیأت علمی بمنظور ارتقا منزلت ایشان.
۷-۲ تبادل نظر و تعامل سازنده و اتخاذ روشهای مشترک در فعالیتهای رفاهی.
۷-۳ ارائه تجربههای موفق بمنظور تقویت و همگرایی در انجام برنامههای مشترک رفاهی در منطقه.
۷-۴ ساماندهی فعالیتها و ایجاد وحدت رویه و مشارکت در اجرای برنامههای رفاهی بصورت منطقهای و ملی.
۷-۵ تشکیل کارگروههای تخصصی شامل مسکن، تسهیلات اعتباری، سلامت و بیمه، خدمات گردشگری و رفاهی.
۷-۶ ایجاد زمینه هم اندیشی، همفکری و همکاری در خصوص بهره برداری بهینه از امکانات موجود در جهت رفع مشکلات معیشتی و تأمین خدمات و تسهیلات رفاهی مشترک برای اعضای هیأت علمی.
۷-۷ بررسی و شناسایی توانمندیها و امکانات رفاهی بالقوه و بالفعل منطقه و برنامهریزی مشترک برای استفاده بهینه از امکانات مناطق.
۷-۸ ایجاد ساختارهای مشترک بین مناطق ۱۰ گانه برای توسعه سرمایهها و گسترش خدمات و تسهیلات و پروژههای رفاهی اعضای هیأت علمی منطقه با مدیریت متمرکز.
۷-۹ انتخاب دبیر شورای منطقه در اولین جلسه شورا با رأی کتبی اعضای حاضر بر اساس اکثریت آرا.
ماده ۸ - دبیر شورای رفاهی منطقه و وظایف وی:
دبیران عضو شورای رفاهی هر منطقه، در اولین جلسهای که با دعوت دبیر شورای رفاهی وزارتخانه تشکیل میگردد، از بین خود یکی از اعضا را به عنوان "دبیر منطقه" برای مدت ۲ سال برای انجام وظایف زیر انتخاب میکنند.
۸-۱ تشکیل و استقرار دبیرخانه منطقه در مؤسسه محل خدمت برای انجام هماهنگی و ارتباط با مؤسسات منطقه و شورای رفاهی وزارتخانه.
۸-۲ تهیه و تنظیم دستور جلسات، ارسال دعوتنامه ها و برگزاری جلسات شورا، تهیه صورت جلسات و مصوبات شورا و امضای مکاتبات اداری از طرف شورای رفاهی منطقه.
۸-۳ ابلاغ مصوبات جلسات به دبیران شورای رفاهی مؤسسات منطقه و گزارش به
دبیرخانه شورای رفاهی وزارتخانه.
۸-۴ پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای رفاهی منطقه.
۸-۵ ارسال مستمر گزارش عملکرد شورای رفاهی منطقه و عملکرد مؤسسات عضو شورا به دبیرخانه شورای رفاهی وزارتخانه.
۸-۶ نظارت بر تشکیل مستمر کار گروههای تخصصی و طرح پیشنهادات و مصوبات کار گروهها در جلسات شورای رفاهی منطقه.
۸-۷ شرکت فعال در جلسات شورای رفاهی مناطق و شورای رفاهی وزارتخانه و پیگیری مصوبات در سطح مؤسسات منطقه.
تبصره: حکم دبیر شورای رفاهی منطقه توسط معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارتخانه صادر میشود.
ماده ۹ - شورای دبیران رفاهی مناطق ۱۰ گانه:
به منظور هماهنگی و انسجام در اجرای سیاستها و برنامههای رفاهی مؤسسات دولتی سراسر کشور، شورای دبیران رفاهی مناطق، با حضور دبیران شورای رفاهی مناطق ۱۰ گانه به ریاست دبیر شورای رفاهی وزارتخانه تشکیل میشود.
ماده ۱۰- ارکان شورای دبیران مناطق:
۱۰-۱ رئیس شورا: دبیر ستاد امور رفاهی اعضای هیأت علمی وزارتخانه.
۱۰-۲ اعضای شورا: دبیران شورای رفاهی مناطق ۱۰ گانه کشور.
۱۰-۳ دبیرخانه شورا: دبیرخانه شورا مستقر در ستاد امور رفاهی وزارتخانه.
تبصره ۱: دبیر ستاد امور رفاهی وزارتخانه به عنوان رئیس شورای رفاهی مناطق ۱۰ گانه، توسط معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارتخانه منصوب میشود.
تبصره ۲: برگزاری جلسات شورای رفاهی مناطق بر اساس آئین نامهای خواهد بود که توسط دبیرخانه شورا تنظیم و به تصویب شورای دبیران مناطق خواهد رسید.
ماده ۱۱- این شیوه نامه مشتمل بر ۱۱ ماده و ۷ تبصره در راستای تحقق مفاد آئین نامه اجرایی تشکیل مناطق ۱۰ گانه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تنظیم و در جلسات شورای رفاهی مناطق ۱۰ گانه مورد تأیید قرار گرفت و با تأیید معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت اجرا به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور ابلاغ میشود.